تبلیغات
به وبلاگ من خوش آمدید - همه چیز درباره هیستوگرام ( به درخواست خواهر عزیزم )
 
به وبلاگ من خوش آمدید
بگذارید و بگذرید، ببینید و دل مبندید، بنگرید و دل مبازید، که دیر یا زود، باید گذاشت و گذشت

ما نمانیم و عکس ما ماند / کار دنیا تمام بر عکس است

آشنایی با هیستوگرام در دوربین دیجیتال

هیستوگرام یکی از ابزار مفید و کارآمد در دوربین‌های عکاسی دیجیتال به شمار می‌رود، اما متاسفانه دانش کمی در این خصوص وجود دارد. به مبحث هیستوگرام می‌پردازیم و با ارایه نکاتی سعی می‌شود که فقدان دانش موجود در این زمینه اندکی جبران شود. به منظور درک مبحث هیستوگرام ابتدا باید به این نکته بپردازیم که هیستوگرام چیست و تجزیه و تحلیل آن چه چیزی را بیان می‌کند؟

تقریبا تمام دوربین‌های دیجیتال از ساده‌ترین نوع دوربین خانگی تا پیشرفته‌ترین دوربین‌های حرفه‌ای توانایی نشان دادن نمودار هیستوگرام را به چندین روش دارند. یکی از روش‌هایی که بیشتر دوربین‌ها از آن برخوردارند نشان دادن نمودار به طور مستقیم است، یعنی پس از گرفتن عکس، نمودار را به تنهایی نمایش می‌دهند. نشان دادن نمودار موردنظر بلافاصله پس از گرفتن عکس روی صفحه مانیتور و ارایه جزئیات تجزیه و تحلیل آن یکی دیگر از روش‌های نشان دادن نمودار است. در بعضی از دوربین‌ها زمانی که عکس‌ها را به صورت آلبوم ورق می‌زنیم، نمودار هیستوگرام هر عکس در کنار آن ظاهر می‌شود.

برای اینکه به مبحث هیستوگرام و عملکرد آن به طور کامل مسلط گردید توصیه می‌شود تا مدتی توجه خود را پس از گرفتن عکس به جای تصویر به نمودار هیستوگرام متمرکز کنید. وظیفه نورسنج دوربین عکاسی مشخص کردن شرایط استاندارد نورپردازی برای سوژه موردنظر است. استاندارد نورپردازی برای رنگ خاکستری ۱۸ درصد است که در نمودار به صورت یک "تن میانی "(mid tone) نشان داده می‌شود. دوربین برای سنجش این مقدار نقاط مختلفی از صحنه را از نظر تیرگی و روشنایی مورد بازنگری قرار می‌دهد و میانگین تمام نقاط را به شکل یک عدد نهایی ارایه می‌کند. همچنین می‌توان با در نظر گرفتن قسمت‌هایی که در معرض نور شدید قرار گرفته‌اند یا اینکه برعکس از نور کم برخوردار شده‌اند مثل نقاط سایه‌دار، تیره شده یا حتی سایر قسمت‌ها شرایط ایده‌آل نوردهی را تخمین زد و به صورت درصد ارایه کرد.

در بیشتر عکس‌های گرفته شده از سوژه و مکان‌های متفاوت، نمی‌توان عکسی را پیدا کرد که از نظر شرایط نورپردازی و نورسنجی در بهترین شرایط و به اصطلاح ایده‌آل قرار گرفته باشد. با توجه به کیفیت دوربین‌، مناسب‌ترین شرایط برگزیده می‌شود. از این رو ممکن است عکاسی از یک صحنه و در یک شرایط نورپردازی اما با دو دوربین متفاوت، نتایج هیستوگرام متفاوتی داشته باشد. "بهترین شرایط" به شرایطی گفته می‌شود که در آن تن میانی به یکباره در نیمه‌های راه بین قسمت‌های تاریک و روشن کاهش می‌یابد. در این میان به مدت زمان این پدیده و مفهوم محدوده دینامیک نیز باید توجه داشت.

● محدوده دینامیک

تراشه (سنسور) تصویر دیجیتال در دوربین‌های عکاسی شباهت زیادی به فیلم‌های رنگی حساس به نور دارد. بنابراین عملکرد سنسور نیز تا حدودی شبیه فیلم‌های عکاسی قدیم است، اگر قسمتی از تصویر در معرض نور بیشتری قرار گیرد آن قسمت به اصطلاح می‌سوزد و اگر نور کمی به آن تابیده شده باشد تیره و کدر می‌شود. یک تصویر زمانی از شرایط نوری مناسبی برخوردار خواهد بود که نور تابیده شده به سنسور حدود ۵ گام f باشد. به خاطر داشته باشید که هر گام f که به آن f stop نیزگفته می‌شود ۲ برابر یا نصف مقدار نوری است که به فیلم عکاسی تابیده شده است. محدوده کلی در نظر گرفته شده برای روشنایی در دنیای واقعی به اندازه ۱۰ گام است. در یک تصویر که با مود ۸ بیت گرفته شده باشد ۲۵۶ سطح روشنایی مشخص برای آن در نظر گرفته می‌شود.

این سطح از سیاه مطلق (عدد صفر) تا سفید مطلق (۲۵۵) کشیده شده است. مقدار ۱۸ درصد خاکستری (عدد ۱۲۸) بین سیاه و سفید قرار گرفته است. به این معنا که برای گرفتن عکس از منظره‌‌ و سو‌ژه‌های معمولی مانند افراد، درختان، سبزه‌زارها و غیره، میزان نوردهی باید به گونه‌ای باشد که محدوده دینامیکی انتخاب شده برای آن محدوده میانی باشد. در صورتی که محدوده انتخاب شده میانی نباشد یعنی سوژه موردنظر به یکی از دو انتها (سفید یا سیاه مطلق) نزدیک باشد، از قابلیت سنسور تصویر دوربین بهره کامل برده نشده است. نزدیکی بیش از اندازه به صفر (سیاه مطلق) یعنی اینکه هیچ تصویری وجود ندارد چون آنچه دیده می‌شود تنها سیاهی است. نزدیکی به ۲۵۵ (سفید مطلق) نیز باعث تابش شدید نور به تصویر و از بین رفتن کیفیت و جزئیات اصلی تصویر شده و رنگ سفیدی آزاردهنده بر عکس چیره می‌شود.

اکنون با توضیحات ارایه شده مبحث هیستوگرام راحت‌تر درک می‌شود. آنچه که نمودار هیستوگرام شرح می‌دهد در واقع نمای نموداری شکل مباحث گفته شده بالاست. در نمودار هیستوگرام، سمت چپ نشان‌دهنده تیره‌ترین نقطه یا همان صفر و سمت راست نشان‌دهنده روشن‌ترین نقطه یا عدد ۲۵۵ است. محور عمودی بیانگر تعداد پیکسل‌هایی است که در آن محدوده مشخص از تصویر وجود دارد. هر چه شدت ارتفاع نمودار کشیده شده در قسمت محدوده موردنظر، بیشتر باشد، از تعداد پیکسل‌های بیشتری تشکیل شده است. گام‌های دینامیکی (f stops) -که در بردارنده محدوده دینامیک هستند- را می‌توان به صورت قراردادی به ۵ منطقه تقسیم کرد. خیلی تیره

(very dark)، تیره (dark)، میانی (medium)، روشن (light)، خیلی روشن (very light). اختلاف هر یک از این گام‌ها از نظر میزان روشنایی ۵۰ درجه است. هیستوگرام به آسانی نشان می‌دهد که کدام نقطه در معرض بیشترین نور و کدام نقطه در معرض کمترین نور قرار گرفته است.

       مطلب دوم

هیستوگرام چیست؟ قسمت دوم


مثالها
همانطور که قبلا گفته شد، فقط به این دلیل که یک هیستوگرام در سمت راست ارتفاع زیادی دارد (نورزیاد) هیستوگرام بد یا خوبی نیست. یک هستوگرام فقط شرایط عکس را به شما نشان می‌دهد و تصمصم گیری در مورد اینکه این عکس خوب است یا بد ه عهده شماست. در اینجا با چند مثال موضوع را شرح می‌دهیم.







در اینجا دو عکس مشاهده می نمایید که با سه و نیم گام نوری متفاوت با یکدیگر گرفته شده‌اند. هر دو عکس با دیافراگم f/9 گرفته شده‌اند، ولی سرعت شاتر در عکس اولی 2000/1 ثانیه و در عکس پایینی 200/1 ثانیه است. هیستوگرام عکس بالایی در انتهای محور تیره نمودار مقادیر بزرگی دارد (نشاندهنده کم نور شدن عکس) و عکس پایینی در انتهای روشن محور مقادیر بزرگی دارد (ور زیاد در عکس)
در دوربین‌های دیجیتال امروزی یا فیلم‌های اسلاید دوربینی وجود ندارد که بتواند محدوده دینامیکی کامل این عکس را که حدود 8 گام است پوشش دهد. بنابر این مجبوریم در مورد اینکه چنین منظره‌ای را چگونه عکاسی نماییم کمی تعمق کنیم. باید یک منظره با 8 گام محدوده دینامیکی را در عکسی که فقط توانایی نشان دادن 5 گام دینامیکی را دارد بگنجانید...
چند راه حل‌ موثر عبارتند از:
1- از فلاش اجباری برای روشن کردن جلوی زمینه استفاده نمایید.
2- از یک فیلتربا چند درجه تراکم خنثی ND استفاده نمایید.
3- چند عکس با چند تنظیم مختلف بگیرید و سپس عکسها را در یک ویرایشگر تصویر با هم ادغام نمایید.
4- بی خیال عکس شوید و به خانه برگردید!
در این مورد به علت دوری و بزرگی بیش از حد سوژه جلوی عکس استفاده از فلاش اجباری فایده‌ای ندارد. ممکن است فیلتر تراکم خنثی هم همراه نداشته باشید. حتما وقتی یک دوربین دیجیتال همراه دارید و منظره‌ای به این زیبایی هم پیش رویتان است گذشتن از خیر عکاسی از این منظره خیلی دردناک باشد. پس باید چاره دیگری اندیشید. در اینجا برای حل مشکل از ادغام دو عکس پیش استفاده شده است، بخش آسمان از عکس اول و زمین از عکس دوم برداشته شده است. عکس زیر نتیجه کار را نشان می دهد. کار هنر بزرگی نیست... ولی منظور ما را خوب توضیح می دهد.

ادامه دارد...




هیستوگرام چیست ؟



منحنی های هیستوگرام کلید درک تصاویر دیجیتال می باشند . شکل موزائیکی زیر از 40 موزائیک رنگی تشکیل شده که می توانیم آنها را روی هم و بصورت مجزا قرار دهیم .

هرچه ستون یک رنگ بلندتر باشد ، تعداد بیشتری موزائیک از آن رنگ در تصویر وجود دارد . در نتیجه منحنی هیستوگرام این تصویر موزائیکی نشاندهنده توزیع قطعات رنگی در آن می باشد .

pic_1.jpg

pic_2.jpg





هر تصویر دیجیتال مجموعه ای از موزائیک ها یا پیکسل هاست . بجای دسته بندی پیکسل ها بر اساس رنگ

می توانیم آن ها را براساس روشنایی به 256 سطح تقسیم کنیم. در این تقسیم بندی عدد صفر برای رنگ سیاه

و عدد 255 برای رنگ سفید در نظر گرفته می شود . همانند مثال موزائیک بالا ، یک نرم افزار گرافیکی ، بطور

اتوماتیک تصویر زیر را به 256 سطح روشنایی دسته بندی می کند . ارتفاع هر میله عمودی نشاندهنده تعداد

پیکسل های آن روشنایی خاص می باشد . اعداد صفر و 255 بترتیب نشاندهنده تیره ترین و روشن ترین نواحی

تصویر می باشند .



pic_2.jpg


در این هیستوگرام عرض "هرمیله"برابر با یک پیکسل می باشد .برخلاف هیستوگرام تصویر موزائیک بالا ، 256 میله بدون هیچ گونه فاصله ای در کنارهم قرار گرفته اند . این کار به دلایل آموزشی انجام شده است . تا میله های عمودی قابل تفکیک از یکدیگر باشند . در حالت عادی تمام میله ها همانند هیستوگرام دوم به رنگ سیاه می باشند .



( نوردهی مناسب )

مثالی از یک تصویر با نوردهی مناسب و هیستوگرام خوب . شیب ملایم در انتهای 255 نشان می دهد که نواحی روشن به نرمی در ابرها و امواج حفظ شده و بهمین ترتیب نواحی سایه از صفر شروع شده و بتدریج افزایش می یابند .

pic_4.jpg


( نوردهی کم )

این منحنی نشان می دهد که تعداد پیکسل های با ارزش صفر یا نزدیک به صفر زیاد بوده در نتیجه سایه های تیزی در تصویر دیده می شود . بعضی از جزئیات سایه ها ناپدید شده اند . بطور طبیعی پیکسل های سیاه نباید این اندازه زیاد باشد .همچنین به تعداد کم پیکسل ها در نواحی روشن توجه کنید .


( نوردهی زیاد )

این منحنی نشان می دهد که تعداد پیکسل های با ارزش255 یا نزدیک به آن در تصویر زیاد بوده در نتیجه نواحی بسیار روشن در تصویر دیده می شود .بعضی از جزئیات در ابرها و امواج ناپدید شده اند . همچنین به تعداد کم پیکسل ها در نواحی تیره دقت کنید .




pic_6.jpg

( کنتراست خیلی بالا )

در این تصویر هم نواحی تیره و هم نواحی روشن دیده می شوند . محدوده دینامیکی صحنه بزرگتر از محدوده

دینامیکی دوربین می باشد .



( کنتراست خیلی کم )

این تصویر فقط دارای نواحی میانی بوده و فاقدکنتراست می باشد.لذا تصویر مه آلود بنظر می رسد.


( کنتراست بهینه )

با گسترش هیستوگرام فوق از طریق تنظیم Levels یا Curves کنتراست تصویر بهتر می شود اما از آنجایی که تونالیته ها در محدوده وسیع تری توزیع می گردند ، بعضی از تونالیته ها حذف خواهند شد .






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 14 شهریور 1396 07:00 ب.ظ
You have made some really good points there. I looked on the web to learn more about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.
شنبه 11 شهریور 1396 06:07 ب.ظ
This post will help the internet users for building up new weblog or even a blog from start to end.
جمعه 12 مهر 1392 11:04 ق.ظ
به نام حق

سلام. مطالبت جالب بودن مرسی. فقط افکتهای وبلاگت موقع خوندن مطالب کمی آزار دهنده هستن

موفق باشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد حرکت متن دنبال موس